1
روابط بین الملل، حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه بین المللی اهلبیت، تهران، ایران.
2
استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه بینالمللی اهلبیت
3
دانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه اصفهان
چکیده
محمد داودخان اولین نظام جمهوری در افغانستان را تاسیس نمود و این موضوع ابعاد مختلف سیاست خارجی را تحت تأثیر قرار داد. محمد داودخان که در آغاز سر ناسازگاری با کشور پاکستان داشت، با مرور زمان از این روابط استقبال نمود. سؤال اصلی چنین مطرح میشود که محمد داودخان در زمان جمهوری خویش چه سیاستی در خصوص پاکستان در دست گرفت؟ پاسخ این پرسشمیتواند کمک برای شناخت هرچه بیشتر افراد از سیاستگذاریهای خارجی محمد داودخان در قبال پاکستان کند، این موضوع میتواند ابعاد مختلفی داشته باشد، ولی بدون تردید مسائل روانشناختی در این زمینه از اهمیت مطالعاتی برخوردار هستند. در این تحقیق با استفاده از نظریه روانشناختی هرمان سعی بر آن است تا سیاست خارجی دو کشور در دوران حاکمیت وی، مورد تحلیل قرار گیرد. روانشناسی سیاسی وی تحت تأثیر فاکتورهایی همچون نیاز به قدرت و نفوذ، کنترل فردی، پیچیدگی، اعتماد بهنفس، تمرکز بر حل مشکلات، بی اعتمادی یا بدگمانی عمومی فرد نسبت به دیگران و تعصب شدید درون گروهی بوده که روابط افغانستان با پاکستان را مؤثر ساخته است.
عیار, محمد جعفر , بغیری, علی و صمدی, محمدرضا . (1403). سیاست خارجی افغانستان در قبال پاکستان در دوران جمهوری محمدداودخان در چهارچوب نظریه هرمان. تاریخ اسلام در آیینه اندیشه ها, 16(2), 133-164.
MLA
عیار, محمد جعفر , , بغیری, علی , و صمدی, محمدرضا . "سیاست خارجی افغانستان در قبال پاکستان در دوران جمهوری محمدداودخان در چهارچوب نظریه هرمان", تاریخ اسلام در آیینه اندیشه ها, 16, 2, 1403, 133-164.
HARVARD
عیار, محمد جعفر, بغیری, علی, صمدی, محمدرضا. (1403). 'سیاست خارجی افغانستان در قبال پاکستان در دوران جمهوری محمدداودخان در چهارچوب نظریه هرمان', تاریخ اسلام در آیینه اندیشه ها, 16(2), pp. 133-164.
CHICAGO
محمد جعفر عیار , علی بغیری و محمدرضا صمدی, "سیاست خارجی افغانستان در قبال پاکستان در دوران جمهوری محمدداودخان در چهارچوب نظریه هرمان," تاریخ اسلام در آیینه اندیشه ها, 16 2 (1403): 133-164,
VANCOUVER
عیار, محمد جعفر, بغیری, علی, صمدی, محمدرضا. سیاست خارجی افغانستان در قبال پاکستان در دوران جمهوری محمدداودخان در چهارچوب نظریه هرمان. تاریخ اسلام در آیینه اندیشه ها, 1403; 16(2): 133-164.